Östersunds SK – En klubb med många meriter

Östersund Skidlöpareklubb, eller ÖSK, är en skidklubb från Jämtland. Klubben har både ett elitlag såväl som träningslag för barn och amatörer. Klubben har blomstrat i över ett sekel och har under sina många aktiva år skapat flera utmärkta skidåkare varav ett antal tävlat i vinter OS. Vinter OS är en av dem mest prestigefyllda tävlingarna för en längdskidåkare. Ett av 40-talets stora namn var Nils Täpp som deltog i 1948 års OS i St. Moritz i Schweiz.  Mellan åren 2004 och 2007 vann samma staffetlag SM guld varje år, ett lag som bestod av Anders Södergren, Mattias Fredriksson (2007 ersatt av Mikael Ojala) och Thobias Fredriksson.

Jämtlands äldsta klubb

ÖSK är Jämtlands äldsta organiserade skidklubb då den grundades så tidigt som november år 1900. 1896 hade Östersunds Idrottsförening grundats och det var ur denna ÖSK senare bildades ifrån. 1901, efter knappt ett år av aktiv verksamhet, tävlade tre klubbmedlemmar från ÖSK i Nordiska Skidspelen i Stockholm. Ett viktigt namn för Östersunds SK är Gusten Hiort af Ornäs, en tandläkare från staden som tog stor del av grundandet av klubben och dessutom blev dess första ordförande. Idag är det Åsarnas IK som är Jämtlands främsta och en av Sveriges bästa längdskidsklubbar, men på första halvan av 1900 talet stämde inte detta för då var det ÖSK som stod i ledningen.

Team ÖSK är en grupp aktiva skidåkare från Östersunds SK som tävlar på elitnivå. Gruppen skapades 2013 för att rusta upp klubbens elitsatsning då resultaten endast gått nedåt sedan mitten på 1900-talet. Teamet består av 16 seniorer och sex juniorer, alla vilka tränar och tävlar på elitnivå. Teamet leds av skidåkarna Elisabeth Juudas och Jonatan Toresson. Östersunds SK har flera sponsorer för att finansiera sin organisation. Dessa är Laser nova AB, Office, Polaris, Diös, Gällö skog, Jämtkraft, Trångsvikens bygg AB, Östersunds kommun, Sports gym, bilbolaget.com, intersport och Ljusexperten.

Även träning för barn och ungdomar

Östersunds SK anordnar inte bara elitskidåkning utan erbjuder även träning för barn och ungdomar. Det finns sex barn och ungdomsgrupper som är uppdelade efter ålder. Den yngsta gruppen, som kallas Grön, finns till för barn födda 2008. Nästa nivå är Orange för barn födda 2007. Den blåa gruppen inkluderar barn födda åren 2005 och 2006. Den röda gruppen är för barn födda mellan 2002 och 2004. Svart är den mest utmanande gruppen för ungdomar och finns för barn födda mellan 2000 och 2003. Slutligen så finns det en grupp som heter Ungdom Motion för barn födda mellan 2002 och 2007 som tycker om att träna men inte vill tävla.

Östersundsrullen är en av tre deltävlingar i Ski Team Sweden Roll Cup. I denna deltävling, som utförts i Östersund, tävlar deltagarna i rullskidor. Östersundsrullen 2017 ägde rum den 17de till 18de juni. Tävlanden får låna rullskidor på plats. Det finns även chans för dem som aldrig provat på rullskidor alt göra detta under Östersundsrullen. Detta är en mycket populär tävling då många längdskidåkare vänder sig till rullskidor på sommaren och då inte har lika många tävlingsmöjligheter som på vintern. Under tävlingen den 17de van 20-åriga Vilma Jönsson och under tävlingen den 18de van 17-åriga Hanna Abrahamsson.