Ida Ingemarsdotter

Bild från Rossignol.com

Ida Maria Erika Ingemarsdotter föddes den 26 e april 1985 och växte upp i Sveg i Jämtland där hon vid en tidig ålder fattade tycke för längdskidåkning. Ingemarsdotter har alltid intresserat sig för sport och deltog som barn i flera olika idrotter inkluderat allt från slalom till dans till fotboll, men tillslut var det längdskidorna hon valde att satsa på. Ida Ingemarsdotter valde att efter grundskolan börja studera vid Mora skidgymnasium då hon insett att längdskidor var det hon ville ägna sin karriär år. Numera är Ida Ingemarsdotter bosatt i Östersund och studerar idrottsvetenskap på sidan av sin skidkarriär.

Satsade tillslut på skidåkningen

Efter att alla sporter Ida tävlade i började krocka med varandra och hon fick sluta på vissa fokuserade hon sig på sin skidkarriär i Svegs IK. Ida Ingemarsdotter har tidigare även tävlat för klubbarna Älvros IK och Myssjö/Ovikens IF. Idag tävlar hon för klubben Åsarna IK, en klubb berömd i Sverige för sin framgång inom längdskidåkning. Andra berömda skidåkare från samma klubb inkluderar Thomas Wassberg, Anna Olsson och Torgny Mogren. Det var 2007 Ingemarsdotter fick sitt internationella genombrott när hon blev uttagen till Sveriges trupp till skid VM i Sapporo i Japan. Innan hon började tävla på seniornivå deltog Ida Ingemarsdotter i både Junior VM 2004, Junior VM 2005 och Junior OS. Hon deltog i sitt första senior OS i Whistler Olympic Park i Kanada år 2010. I detta OS fick hon inte någon pallplacering. Hennes första deltagande i världscupen för seniorer var i hemlandet Sverige i staden Borlänge.

Största meriten är OS-guld

Idag är Ida 32 år och har stått på skidor sedan hon var två år. En av hennes största framgångar under alla dessa år är vinter OS guldet hon tog hem från Sotji i Ryssland år 2014. Samma OS tog hon även hem en bronsmedalj. Ingemarsdotter har ett guld från världsmästerskapen i längdskidor vilket hon vann år 2011 i Oslo. Utöver guldet har hon fem silvermedaljer från VM. På en nationell nivå rankar Ida Ingemarsdotter som en av dem bästa skidåkarna med hela sju SM guld och ytterligare nio SM silver. Ida tog hem sitt första SM guld år 2006 när hon var 21 år gammal. Hennes prestationer inom skidåkning har gett henne kontrakt med kända sponsorer som bland annat Volkswagen och Hestra.

Ida Ingemarsdotter bor numera i Östersund tillsammans med sin sambo Anders. Ingemarsdotter bedriver sin egen blogg från vilken man kan se att hon gärna spenderar sin fria tid utomhus och gärna i fjället. Ida delar även bilder på hemlagad mat som exempelvis pastarätter. Hon har dessutom en instagram vid namn @ida_1985 där hon delar bilder på mat, natur och familjen. Ida har även andra sociala medier som sitt twitterkonto @iingemarsdotter och sin facebooksida med samma namn som henne själv.  Ida tränar ungefär 800 timmar per år vilket är cirka 15 timmar i veckan för att hålla sig i toppform. Hennes liv består mest av träning, mat, familj och självklart dem studier i idrottsvetenskap hon utför på sidan om sin skidkarriär.  Utöver sin skidkarriär och sina studier ägnar sig Ida även åt föreläsningar och vallakurser.