Anna Haag och Emil Jönsson

Bild från langd.se

Anna Haag och Emil Jönsson är två berömda längdskidåkare numera bosatta på Frösön i Jämtland. Paret har sedan länge varit intresserade av längdskidåkning och bägge har vunnit prestigefyllda priser som OS guld och förstaplaceringar i världscupen. Denna brinnande passion för skidåkning var vad som fick dem att starta sin egen sportklubb med namnet Anna & Emil Sportklubb. Klubben är inte bara en sportförening utan även en välgörenhetsorganisation då alla medlemsavgifter går till Rädda Barnen.

Alltid haft intresse för skidåkning

Anna Margaret Haag föddes den 1 juli 1986 i Jönköping och är en svensk längdskidåkerska. Haag har alltid haft ett intresse för skidåkning och spenderade därför sin gymnasietid på Mora skidgymnasium i Dalarna. En av Anna Haags största framgångar inom längdskidåkning är OS guldet hon tog hem från Sotji i Ryssland år 2014. I det föregående olympiska spelet som tog plats sig i Vancouver i Kanada år 2010 tog Haag hem två silvermedaljer. På en nationell nivå har Haag tagit hem hela sju SM guld och ytterligare nio SM silver. Numera tävlar hon för sin egen klubb, Anna & Emil Sportklubb.

Emil Jönsson föddes den 15 augusti 1985 i Sandviken. Som ung tävlade han för det lokala laget Årsunda IF och gick sedan vidare till IFK Mora SK men spelar sedan 2016 i sin egen klubb Anna & Emil Sportklubb. Jönssons karriär inom längdskidåkning tog fart när han vann en bronsmedalj i juniormästerskapen i sprint 2005. Hans karriär tog änne ett stort steg framåt när han deltog i 2007 års världsmästerskap i Sapporo i Japan. Sedan dess har han vunnit ärofyllda priser som två brons i OS i Sotji 2014 och guld i svenska mästerskapen 2015.

Startade en klubb tillsammans

Säsongen 2016-2017 var Anna & Emils Sportklubb första aktiva tävlingsperiod. Paret är numera förlovade och har en stor familj tillsammans och det var dags att ta nästa steg. För många skulle detta vara giftermål eller att skaffa hund, men för skidlegender som Anna och Emil blev det att starta en egen sportklubb tillsammans. Nu är klubben öppen för allmänheten att delta i. Medlemsavgiften är 500 kronor varav allt går direkt till Rädda Barnen. Utöver det går 10% av klubbens vinstpengar till samma välgörenhetsorganisation. Utöver sin passion för skidåkning brinner Anna och Emils hjärtan för välgörenhet vilket är varför de vill hjälpa barn som exempelvis vill söka skydd från ett krigsdrabbat hem i Sverige.

På somrarna anordnar Anna & Emil Sportklubb ett skidläger för barn i åldrarna 11 till 16. Detta är Sveriges största sommarskidskola och bjuder på utmaning och träning i toppklass såväl som chansen att hitta nya vänner och utföra roliga aktiviteter. Det händer att berömda skidåkare är ledare på dessa läger. Anna & Emil Sportklubb har värvat in välkända sponsorer som Volkswagen, Smycka, Midroc och Clear Channel. På sin hemsida annaoemil.se bedriver paret en blogg där de skriver om allt från skidåkning till mat till personliga upplevelser.

Just nu satsar paret och deras sportklubb på att träna så effektivt som möjligt till vinter OS i Pyeongchang i Sydkorea 2018. Andra stora tävlingar som börjar närma sig för Anna & Emil Sportklubb är 2017 års världsmästerskap i Lahti i Finland och världsmästerskapen i Seefeld i Österrike 2019.